Nr 60 van 175

Tafellamp 'Liquid Light' Zilver - Arnout Visser

€ 1.695,00 (inclusief btw)
Voorraad: 1 stuk. LET OP: IVM VAKANTIE VERSTUREN WE DE ORDERS PAS OP 2 JANUARI

Tafellamp 'Liquid Light' Zilver - Arnout Visser

Deze indrukwekkende glazen bureaulampen van Arnout Visser zijn met de mond geblazen door een team van glasblazers in Tjechie. Het ontwerp wordt 'Liquid Light' genoemd, een lamp die in één keer wordt gemaakt uit een grote, uitgesponnen klodder glas: een bevroren beweging. De lamp is gemaakt zonder een mal, zelfs zonder apparatuur: de perfecte coördinatie van handen en mond is alles wat nodig is. Het is altijd moeilijk om de klodder glas te buigen en tegelijkertijd in de vorm van een bureaulamp te blazen.

Het oorspronkelijke ontwerp was transparant, maar latere versies waren ook gekleurd. Zodra de juiste vorm is bereikt wordt deze verder afgekoeld in de gloeioven totdat deze volledig is gestold. Na minimaal 24 uur van langzame afkoeling kan de lamp glad gemaakt worden, gaten geboord en gepolijst. Ledlamp, draden en transformator worden vervolgens aangebracht in de studio van Arnout Visser in Arnhem.

Iedere lamp is hierdoor een unica en verschilt in zowel grootte, vorm als kleur.

Wij vinden de lampen werkelijk wonderschoon, we hebben er een aantal in de winkel in Amsterdam staan: op dit moment de gouden en de zilveren die op de foto's te zien zijn.

Mud in May is officiële dealer van Arnout Visser zijn werk, je kunt al zijn werken bij ons bestellen, gratis te bezorgen en indien op voorraad binnen 24 uur binnen Nederland en Belgie geleverd. Voor vragen neem contact op of kom langs in de winkel!

 

Over Arnout Visser

Arnout Visser (Middelburg, 1962) stond samen met designers als Richard Hutten, Piet Hein Eek en Eibert Draisma aan de basis van het succes van Droog Design in de jaren ’90, waarvoor hij iconen als de Salad Sunrise en de Optic Glasses ontwierp.

Hij was bij uitstek een ontwerper van het opkomende Dutch Design waarin ‘form follows function’ centraal stond, in tegenstelling tot het in die tijd overheersende Italiaanse design (Memphis), waar vorm en kleur een veel belangrijker plek innamen. Dit werd hem duidelijk toen hij in 1990 een masteropleiding industrieel design volgde aan de Domus Academie in Milan en zijn functionele ontwerpen voor een lichte clash zorgden.

 

  

Salad Sunrise & Optic Glasses

 

Inmiddels zijn de designs van Arnout Visser niet meer zo functioneel stringent: zijn wonderschone, uit één stuk glas geblazen Liquid Lights (2012) en Big Mushrooms (2016) zijn zowel in vorm als kleur zeer uitgesproken en zeggen wat over de enorme ontwikkeling die hij als designer heeft doorgemaakt.

 

Big Mushrooms

 

Liquid Light

 


Glas

Zijn liefde voor glas is groot. Hij ziet glasblazen als ‘het ultieme ambacht, lastiger dan hartchirurgie of het besturen van een helikopter, want je hebt een motoriek nodig die aan het ongelofelijke grenst’, en hoewel hij in zijn begintijd nog wel met andere materialen werkte blijkt glas voor hem het materiaal bij uitstek om langdurig het experiment mee aan te gaan.

‘Ik werk graag met glas: met een goede glasblazer en een helder idee kun je in twintig minuten de meest geweldige dingen maken. Geen ander materiaal heeft dit in zich. Glas heeft spectaculaire fysische gedaantes en eigenschappen. Bij kamertemperatuur is het hard, maar vanaf 700 graden Celsius wordt het week en buigbaar. Je kunt het dan vormen en opblazen. Zo ontstaan gave, transparante volumes, zonder bevestigingen. Daardoor kan een gedachte kraakhelder worden uitgevoerd in glas.’

Hij werkt zowel met glasblazers uit Nederland (Leerdam) als Tsjechië en Kenia die hij samen brengt zodat ze van elkaar kunnen leren. Zijn ontwerpen zoeken regelmatig de grens van het haalbare op, zie het filmpje hieronder van de realisatie van een Big Mushroom lamp (Team Tsjechië).

Deze lampen kunnen alleen gemaakt worden door een zeer ervaren team van glasblazers en zelfs dan sneuvelen er 7 van de 10 in het proces. Niet archetypisch design voor de massa: het maakproces is te uitdagend om goedkoop in serie te kunnen produceren. Het resultaat is echter van een ongelooflijke schoonheid en neigt ondanks de praktische toepassing ervan (het is tenslotte een lamp) naar kunst, ook omdat ieder stuk uniek is.

 

Realisatie Big Mushroom lamp


Fascinatie Fysica

Naast glas loopt zijn fascinatie voor de fysica als een rode draad door zijn werk. Toen hij 19 was ontwierp hij de tafellamp Light Balance, een lamp die gebruik maakte van de kleine halogeenlampjes die in die tijd net op de markt gekomen waren. Dit soort lampjes werken op laagspanning en daarom is een transformator noodzakelijk, wat toen nog een groot zwaar blok was. Arnout Vissers ontwerp van de Light Balance maakte van dat gewicht gebruik om een lamp te maken die op de rand van het tafelblad kon balanceren: door de transformator onder het tafelblad te plaatsen hing de lamp stabiel. Dit was zeer vernieuwend en het ontwerp werd dan ook in productie genomen door het Bedrijf Lumiance uit Haarlem, wat voor een autodidact van 19 jaar (naar aanleiding van dit succes ging hij naar de kunstacademie in Arnhem) heel bijzonder was.

 

Light Balance

 

Andere voorbeelden van zijn fascinatie voor de fysica zijn de Brievenweger Archimedes waar de hoogte van gekleurd water aangeeft hoe zwaar een brief is of de Salad Sunrise, een olie- en azijnstel die gebruik maakt van het verschil in fysische eigenschappen van de twee vloeistoffen zodat ze in een onmogelijk geachte behuizing van slechts een karaf kunnen. Ook de lens / loep uit een stuk glas, de Optic Glass die gevuld met water als vergrootglazen werken zijn allemaal voorbeelden van goed doordachte designs die op een verrassende wijze gebruik maken van de fysische eigenschappen van het materiaal.

 

    Brievenweger Archimedes Arnout Visser

Brievenweger Archimedes & Loep uit een stuk glas

 

Arnout Visser woont en werkt in Arnhem en heeft naast de productie van zijn designs regelmatig opdrachten voor musea. Zijn werk won vele prijzen en is aangekocht door diverse musea waaronder het Museum of Modern art in New York, het Design Museum in Londen, De kunsthal in Rotterdam en het Groningermuseum. Klik voor een overzicht van zijn werk en projecten hier om zijn website te bekijken.

Merk / Designer
Arnout Visser

gewicht
7

Afmetingen
Ongeveer: h 40 cm, b 32 cm en diameter voet 16 cm

Materiaal
Glas

Terug naar overzicht
© 2017 - 2024 Mud in May Amsterdam - woonaccessoires, meubels, cadeaus | sitemap | rss